Zasady kontroli trzeźwości pracowników wzór
W dniu 21.02.2023 r. weszły w życie nowe zasady kontroli trzeźwości. Jeżeli pracodawca chce prowadzić kontrolę samodzielnie, ma obowiązek wprowadzenia zmian do regulaminu pracy lub odpowiedniego obwieszczenia.
Regulacja musi zawierać:
a. fakt wprowadzenia kontroli,
b. grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,
c. sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania.
Czy zmiany dotyczą każdego pracodawcy?
Nie każdy pracodawca takie zasady musi wdrożyć. W przypadku, gdy decydujemy się na każdorazowe zawiadamianie odpowiednich organów, regulacja nie musi być wprowadzana. Są jednak branże, w których problem alkoholi czy innych substancji jest nagminny. Okazuje się, że najczęściej o zasady kontroli trzeźwości proszą nas klienci z branży budowlanej. Nie oznacza to jednak, że problem jest obcy pracownikom biurowym.
Jak poinformować pracowników?
O wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracodawca informuje pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania. W związku z zatrudnieniem pracownika objętego kontrolą trzeźwości pracodawca przekazuje temu pracownikowi przed dopuszczeniem go do pracy informacje w postaci papierowej lub elektronicznej.
Przepisy stosuje się odpowiednio do osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy oraz osób fizycznych prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą, których praca jest organizowana przez tych pracodawców.
Jak określić kogo można kontrolować?
Przykładowe zapisy mogą wyglądać następująco:
Kontrolą trzeźwości objęci są pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, wykonujące prace na rzecz Pracodawcy, których praca wiąże się z:
a. przebywaniem na obszarach produkcyjnych i magazynowych,
b. obsługą maszyn i urządzeń,
c. kierowaniem pojazdami,
d. czynnościami w sąsiedztwie pojazdów, maszyn i urządzeń w ruchu.
Wprowadzenie poprawnych zasad kontroli trzeźwości wymaga dobrego zapoznania z przepisami kodeksu pracy oraz rozporządzenia. Ustawa określa bowiem przebieg badań i zasady przetwarzania danych. Warto konsultować się ze specjalistą.
Anna Kałużna radca prawny