Regulamin pracy – jakie zmiany trzeba wprowadzić w 2024?
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Obowiązkowa treść regulaminu pracy określona art. 104(1) kp nie ulega zmianom. Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca 2023 r. przewiduje jednak szereg zmian w przepisach, które zwyczajowo są ujmowane w regulaminie pracy. Przepisy wejdą w życie już 26 kwietnia 2023 r.
Zmiany w regulaminie pracy 2024
- równe traktowanie w zatrudnieniu
- zasady przeprowadzania szkoleń pracowników
- zmiany w przerwach w pracy
- zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem
- zatrudnianie rodzica w godzinach nadliczbowych i w porze nocnej
- zmiany w urlopach opiekuńczych i związanych z rodzicielstwem
- elastyczna organizacja pracy
- obowiązki pracodawcy
- uprawnienia pracowników
Należy pamiętać także o zmianach, które weszły w życie 07 kwietnia 2023 r., przewidujących obowiązek ustalenia zasad kontroli trzeźwości. Z uwagi na obszerność regulacji, pracodawcy powinni w chwili obecnej dokonać weryfikacji regulaminów i wprowadzić niezbędne zmiany.
Zmiany w regulaminie wynagradzania 2024
Zmiany w Kodeksie pracy mają wpływ również na regulaminy wynagradzania. Często bowiem regulaminy te okazują się zanadto rozbudowane. Mogą one obejmować przykładowo uprawnienia pieniężne związane z urlopami, zasiłkami, opieką nad dzieckiem. Obecne zmiany dotyczą właśnie tej materii. Należy zatem bezwzględnie zbadać, czy regulamin wynagradzania zakładu nie powinien ulec zmianie.
Anna Kałużna radca prawny