Praca zdalna – równość w zatrudnieniu, ochrona i udogodnienia dla pracownika

Pracownik wykonujący pracę zdalną nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy, z uwzględnieniem odrębności związanych z warunkami wykonywania pracy zdalnej.

 

Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu wykonywania pracy zdalnej, jak również z powodu odmowy wykonywania takiej pracy.

 

Pracodawca umożliwia pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej – na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników.

 

Nowelizacja wprost wskazuje na uprawnienia pracowników zdalnych i ich ochronę. Mają być oni traktowani tak samo jak pracownicy stacjonarni, przy uwzględnieniu pewnych odrębności w warunkach wykonywania pracy. Mają mieć dostęp do tożsamych premii, prezentów świątecznych, ale także szkoleń czy innych świadczeń. Powyższe może rodzić szereg pytań np. w zakresie zapewnienia pracownikom kanapek czy kawy w biurze.

 

Należy także przypomnieć, że odmowa wyrażenia przez pracownika zgody na zmianę warunków wykonywania pracy w toku zatrudnienia, wystąpienie z wnioskiem o wykonywanie pracy zdalnej przez pracownika, a także zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę. Tu również ustawa wprowadza mechanizm ochronny dla pracownika.

 

Ustawa wprowadza także udogodnienie dla pracownika co do formy kontaktu z pracodawcą. W przypadku wykonywania pracy zdalnej wnioski pracownika, dla których przepisy kodeksu lub innych ustaw lub aktów wykonawczych, określających prawa i obowiązki z zakresu prawa pracy, wymagają formy pisemnej, mogą być złożone w postaci papierowej lub elektronicznej. Ustawa mówi o wnioskach, nie precyzując o jakie wnioski chodzi. Można jedynie zakładać, że wnioski te dotyczą spraw bieżących jak urlopy, świadczenia czy zgłoszenia członków rodzin do ubezpieczeń, a nie oświadczeń kształtujących stosunek prawa, jak np. oświadczenie o wypowiedzeniu umowy.