Obowiązek weryfikacji osób zatrudnianych do pracy z dziećmi – odpowiedzialność karna pracodawców


Ustawa wprowadzająca Standardy Ochrony Małoletnich, poza wymogiem wdrożenia SOM, wprowadza dodatkowe obowiązki dla jednostek pracujących z dziećmi.

Jakie inne obowiązki ciążą na pracodawcy?

Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z dziećmi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą określone obowiązki.

Pracodawca lub inny organizator uzyskuje informacje, czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

Jak uzyskać dostęp do Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym?

Informacje uzyskane z RSPTS udostępniane są w sposób umożliwiający sporządzenie z nich wydruku. Strona rps.ms.gov.pl umożliwia sprawdzenie autentyczności wydruku. Dostęp do tej informacji jest nieodpłatny.

W celu uzyskania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym należy:
1. Założyć na stronie internetowej rps.ms.gov.pl konto użytkownika instytucjonalnego;
2. Przesłać pisemne zgłoszenie utworzenia konta do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego (BI KRK);
3. Po aktywowaniu konta przez BI KRK należy wygenerować pytanie do Systemu RSPTS, które należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Jakie obowiązki ciążą na osobie zatrudnianej?

Osoba, o której mowa powyżej przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. Osoba posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa.

Osoba, o której mowa powyżej, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw.

W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona taka informacja, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa powyżej, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za ww. czyny pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Jakie sankcje grożą za nieprzestrzeganie tych obowiązków?

Sankcje za nieprzestrzeganie tych obowiązków są bardzo dotkliwe – zarówno dla placówek i podmiotów gospodarczych, jak i osób zatrudnianych. Mówimy tu bowiem o odpowiedzialności karnej.

W myśl ustawy, kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, osobę bez uzyskania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 2, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.

Kto przed nawiązaniem stosunku pracy lub dopuszczeniem do działalności związanej z pracą z dziećmi nie wypełnia obowiązku przedłożenia informacji lub oświadczenia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.

Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z pracą z dziećmi osobę wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze, albo wiedząc, że została prawomocnie skazana za przestępstwo określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, przestępstwo określone w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego lub w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.

Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z pracą z dziećmi osobę wiedząc, że osoba ta ma obowiązek stosowania się do orzeczonego przez sąd zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

Czy należy sprawdzić lub żądać zaświadczeń z KRK dla już zatrudnionych osób?
Tak.

Czy spółka, która organizuje między innymi zajęcia dla dzieci, powinna sprawdzić w rejestrze przestępstw pracowników zatrudnianych po 15.02.2024r., czy również wszystkich już pracujących na dzień 15.02.2024 r.?
Spółka powinna sprawdzić wszystkie osoby pracujących, nowo zatrudniane i dotychczasowe.

Obowiązki te weszły w życie w lutym 2024 r. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, warto jak najszybciej wprowadzić procedury weryfikacyjne.

ZAPRASZAMY DO SPRAWDZENIA TERMINÓW SZKOLEŃ Z TEMATYKI SOM

Radca prawny Anna Kałużna