Nowe przepisy o pracy zdalnej, czyli co się tak naprawdę wydarzyło?


Zmiany w prawie pracy przewidują uchylenie z Kodeksu pracy rozdziału pn. Zatrudnianie pracowników w formie telepracy. Dodaje się natomiast nowy rozdział pn. Praca zdalna. Archiwalna i rzadko stosowana telepraca zostaje zatem wykreślona z Kodeksu pracy i zastąpiona pracą zdalną.

Praca zdalna przepisy

Pierwsze regulacje dotyczące pracy zdalnej pojawiły się w marcu 2020 r. w związku z wprowadzeniem art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Przepis przewidywał, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

Wymogi w okresie covid

Ustawa covidowa nie wymagała regulaminu pracy zdalnej, ograniczała się do wskazania, że:
1) Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.
2) Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca.
3) Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
4) Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
5) Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu.
6) Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie pracy zdalnej.

Przez prawie 3 lata instytucja telepracy i pracy zdalnej funkcjonowały równolegle. Ustawa nowelizująca porządkuje te pojęcia i uchyla nie tylko telepracę, ale w art. 15 uchyla także art. 3 ustawy covidowej. Dotychczasowe regulacje pracy zdalnej oparte o kodeks pracy i ustawę covidową muszą podlegać zmianom.

Do kiedy dotychczasowe regulaminy i zasady obowiązują? O tym już w kolejnym wpisie.

Anna Kałużna radca prawny


Sprawdź:

Do kiedy obowiązują dotychczasowe regulaminy telepracy i pracy zdalnej, czyli ile mamy czasu na zmiany?

Praca zdalna – czym jest i gdzie może być wykonywana?

Praca zdalna - z czyjej inicjatywy może być wykonywana?

Jak wprowadzić Regulamin wykonywania pracy zdalnej i czy zawsze jest wymagany?